Saturday, October 8, 2011

Abraham

Ja kun Abraham katsoi ympärilleen, hän huomasi oinaan, 
joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. 
Abraham kävi hakemassa oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta. 1 Ms 22:13
From the Royal tombs of Chaldean Ur. Philadelphia University Museum (ref)



Ihmisiä 2011:  6,775,235,700
Juutalaiset 2010:    13,421,000         ... >1%
Kristityt     2011:     1.9 - 2.1 miljardia  ... noin 32%
Muslimit    2011:     1.3 - 1.6 miljardia  ... noin 23%

Abrahamin lapsia noin 3.7 miljardia eli noin 55% ihmiskunnasta.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Oheinen kirjoitussarja on ensiksi ollut Nettiruukun raamattupiirissä vuonna 2007 ja koipion sen tähän sellailsenaan.


Otsikko: Abraham
Viestejä yhteensä: 56
Keskustelu aloitettu: 10.07.2007 08:30
Viimeisin viesti: 11.07.2007 14:50

 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 08:30
kirjoittelen tänne joitain asioita Raamatun kertomuksista Abrahamista ja toivotan kaikenlaisen keskustelun tervetulleeksi!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 08:34
Tiistain 10.7. 2007 sana on

1 Moos. 12:1-4
Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua, ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus.
Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille."
Niin Abram lähti Herran käskyn mukaan, ja Loot lähti hänen kanssaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 08:49
1 Ms 11:21-32

Kun Serug oli elänyt 30 vuotta, hänelle syntyi Nahor. Nahorin syntymän jälkeen Serug eli vielä 200 vuotta, ja hänelle syntyi lisää poikia ja tyttäriä.

Kun Nahor oli elänyt 29 vuotta, hänelle syntyi Terah. Terahin syntymän jälkeen Nahor eli vielä 119 vuotta, ja hänelle syntyi lisää poikia ja tyttäriä.

Kun Terah oli elänyt 70 vuotta, hänelle syntyivät Abram, Nahor ja Haran.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 08:50
Tämä on luettelo Terahin jälkeläisistä.

Terahille syntyivät Abram, Nahor ja Haran, ja Haranille syntyi Loot.

Haran kuoli ennen isäänsä Terahia synnyinmaassaan Kaldean Urissa.

Abram ja Nahor ottivat itselleen vaimot.

Abramin vaimon nimi oli Sarai, ja Nahorin vaimo oli Milka, Haranin tytär. Haran oli Milkan ja Jiskan isä.

Sarai oli hedelmätön, hän ei saanut lasta.

Terah otti mukaansa poikansa Abramin, poikansa Haranin pojan Lootin sekä Abramin vaimon Sarain ja lähti kulkemaan heidän kanssaan Kaldean Urista Kanaaninmaan suuntaan. Tultuaan Harraniin he jäivät sinne asumaan.

Terah eli kaikkiaan 205 vuotta ja kuoli Harranissa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 08:55
Saamme näin tietoa Abramin ja Sarain kotimaasta, josta Raamattu käyttää nimeä Kaldean Ur.

Terahin jälkeläisten kuvaus antaa meille katsauksen Abramin lähisukulaisista.

Huomaa, kuinka tässä kerrotaan, että Terah lähti jo kulkemaan Kanaanin maata päin, mutta matka pysähtyi Harraniin. Tämä yksityiskohta usein unohdetaan Abarahamin kutsusta puhuttaessa.

Katsotaan näitä nimiä ja paikkoja tarkemmin kohta, mutta ensin sananen kertomuksesta, joka on Raamatussa juuri ennen Abramin sukuluetteloa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 09:00
BAABELIN TORNI

Koko maailma käytti samoja sanoja ja puhui yhtä kieltä.

Kun ihmiset siirtyivät itään, he löysivät Sinearin maasta tasangon ja jäivät sinne asumaan.

Ja he sanoivat toisilleen: "Tehkäämme tiiliä ja polttakaamme ne koviksi." He käyttivät savitiiltä rakennuskivenä ja asfalttipikeä muuraamiseen.

He sanoivat: "Rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni, joka ulottuu taivaaseen asti. Sillä tavoin saamme mainetta emmekä myöskään hajaannu yli koko maan."

Herra tuli katsomaan kaupunkia ja tornia, jota ihmiset rakensivat, ja sanoi: "Siinä he nyt ovat, yksi kansa, jolla on yksi ja sama kieli. Tämä, mitä he ovat saaneet aikaan, on vasta alkua. Nyt he pystyvät tekemään mitä tahansa.

Menkäämme sekoittamaan heidän kielensä, niin etteivät he ymmärrä toistensa puhetta."

Ja niin Herra hajotti heidät sieltä kaikkialle maailmaan, ja he lakkasivat rakentamasta kaupunkia.

Kaupunki sai nimen Babylon, sillä siellä Herra sekoitti ihmisten kielen ja sieltä hän hajotti heidät kaikkialle maailmaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 10:03
Kertomus vedenpaisumuksen jälkeisestä elämästä johtaa katseet itään, Sinearin maahan,

Maa on erilainen kuin kirjoittajan oma maa, tasainen ja rakennukset tehdään kivien sijasta savitiilestä ja asfaltista ("maapiestä" vanhalla kielellä)

Baabelin torni tuo eittämättä mieleen Kaksoisvirtain maan suurten kaupunkien muinaiset korkeat käsin tehdyt vuoret, joiden huipulla oli jumalan tai jumalattaren temppeli.
Nämä olivat uljaita, kauas näkyviä rakennelmia.

"Semiramiksen roikkuvat puutarhat" olivat yksi maailman seitsemästä ihmeestä

(pari päivää sitten valittiin uudet maailman seitsemän ihmettä, kuten ehkä lehdistä huomasit)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 10:31
Abramia ei siis kutsuttu jostain takametsien pirtistä, vaan alueelta, joka Raamatun mukaan oli koko maailman kulttuurin keskus.

Kertomuksella Babelin tornista on syvät juuret Kaksoisvirtain maassa sumerilaisessa sivilisaatiossa.

Savitiilestä ja asfaltista tehtyjen sivuiltaan jopa 90 m leveiden ja parhaimmillaan 16 kerrosta käsittävien porrastornien jäännöksiä on löydetty noin kolmestakymmenen muinaisen kaupungin raunioista nykyisen Irakin alueella.

Komea torni jonka huipulla oli temppeli merkitsi sumerilaisille tavattoman paljon. Se oli portti taivaan ja maan välillä. Vanhin niistä on ollut suuressa Eridun kaupungissa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 10:35
Kertomus kielten sekoittamisesta Baabelissa viittaa hepreankielessä sanoihin bbl ja bll, Babel, sekoittaa.

Nykyhepreassakin kun joku oikein sekoilee kielen tai asioiden kanssa hän "mebalbel", sekoittaa.

Mutta taustalla on sumerilainen teksti, joka myös on saattanut tulla Raamatun kirjoittajan tietoon kanaanilaisen kulttuurin välityksellä (vrt Hazorin Gilgamesh) tai muuta tietä.

Laitan tähän oman "amatöörin suomennokseni" kuuluisan sumerologin, S.N. Kramerin englanninkielisen käännöksen pohjalta.
MikkoL:
"The Babel of Tongues: A Sumerian Version" by Kramer, S.N.,
Journal of the American Oriental Society 88:108-11,1968
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 11:33
Niinä päivinä Suburin ja Hamazin maat
kieleltään yhtenäinen Sumeri, hallitsemisen tasojen suuri maa,
Urin maa, jossa on kaikki tarpeellinen
Martun maa lepää turvassa,
koko maailma, ihmiset sovussa
puhuvat Enlilille yhdellä kielellä...
Enki, paljouden herra, jonka käskyt ovat luotettavia
viisauden herra, joka tuntee maan
jumalten johtaja, täynnä viisautta, Eridun herra
muutti kielen heidän suussaan, toi sinne erilaisuuden
ihmisten kieleen, joka oli ollut yksi
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 11:37
Sumerin vanhin ziqqurrat (zaqar, olla korkea) oli Eridun kaupungissa.

Raamatussa mainittu Babelin kaupunki siis tuo mieleen heprean sanajuuren bll sekoittaa.

Tämä on hyvin mielenkiintoinen vanha traditio, koska lyhyt ja osittain turmeltunut savitaulu ei oikeastaan anna tapahtumalle sen suurempaa merkitystä.

Kaikki puhuivat yhtä kieltä, nyt tämä kieli on sekoitettu moniksi eri kieliksi.

Kielen historian tutkijat miettivät näitä alkukielen ongelmia eri kielialueilla, ja koettavat löytää yhteistä juurta. Näin syntyy suuria kieliryhmiä, kuten romaaniset, indo-eurooppalaiset, slaavilaiset tai seemiläiset.

sitten todetaan joku omituinen aivan pikkuruinen ryhmä, finno-ugrilaiset, joiden puhujia etsitään unkarin aroilta aina siperian perille...
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 11:40
mitään yhtä alkukieltä ei kielitieteesää kaiketi ole havaittu, rakenteet ovat kovin erilaisia.

joskus tosiaan luultiin, että suomenkieli on sumerille sukua, siitä paljolti johtuu kotimaamme varhainen kiinnostus assyrologiaan.

myös turkkilaiset ovat pitäneet meitä sukulaisinaan ja "Valkoisen liljan maasta" on siellä ollut romanttinen ja kaunis kuva.

sumerilaiset puhuivat suomen kaltaista agglunatiivista kieltä, jossa sanan lopulla muokataan sen merkitystä.

se ei ole maan myöhempien asukkaiden ja heprealaisten seemiläinen kieli.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 11:43
Raamattu asettaa taas kielten sekoittamisen paljon syvempään teologiseen näkökulmaan.

Herra Jumala oli huolissaan, että paratiisissa asuva ihminen menee ja syö ikuisen elämän antavasta puusta.

Nyt Hän toteaa, että Jumalan kuvaksi luotu ihmiskunta on todella pystyvää väkeä.

Jos he toimivat yhdessä, mikään ei heille ole mahdotonta.

Komea torni alkaa kohota kohti taivasta ja rakennustyöt senkun edistyvät.

Hajoita ja hallitse! Kun yhteinen kieli on mennyt, ihminen ei ole aivan niin kykenevä vaarallisiin hankkeisiin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 11:48
Samassa 1 Mooseksen kirjan 11 luvussa, joka kertoo Baabelin tornista alkaa heti kielten sekoittamisen jälkeen Nooan pojan Seemin poikien sukuluettelo, joka johtaa Terahiin.

Nämä ovat kielitieteen klassisessa ryhmittelyssä "seemiläisiä", afrikkalaiset ovat "haamilaisia" ja eurooppalaiset, kreikka ym, "jafetilaisia".

Siis kielitiede käyttää Nooan poikien nimiä, josta seemiläiset ja haamilaiset ovat jääneet pysyvään käyttöön.

Abram ei tosiaankaan tule jostain sivukylältä, vaan hänet kutsutaan ihmiskunnan ensimmäisen korkean sivilisaation sydämestä, Baabelin tornin mailta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 15:13
Raamatun Babylonin tornissa on enemmän sisältöä ja yksityiskohtia kuin pelkkä lopputulos, kielten sekamelska.


1 Ms 11:3 Ja he sanoivat toisilleen: "Tehkäämme tiiliä ja polttakaamme ne koviksi." He käyttivät savitiiltä rakennuskivenä ja asfalttipikeä muuraamiseen.

ziqqurrat tornien sisukset on tehty auringossa kuivatuista savitiilistä, joita on nopea tehdä muotteihin.

mutta ulkopinta oli huolellisesti päällystetty kiven kovilla ja kestävillä poltetuilla savitiilillä.

miten kovilla? ne ovat kestäneet tähän päivään saakka, 5000 vuotta!

huomaa myös "asfalttipiki". Ei sitä nyt ihan missä tahansa ole, mutta sattuneesta syystä tiedämme, että nykyisten Irakin ja Kuwaitin öljyrikkailla alueilla sitä on.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 15:17
1 Ms 11:4
He sanoivat: "Rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni, joka ulottuu taivaaseen asti. Sillä tavoin saamme mainetta emmekä myöskään hajaannu yli koko maan."

Tämä on ensimmäinen kerta, missä Raamattu mainitsee luomisesta lähtien sanan kaupunki.

Mites tämä täsmää arkeologisen tutkimuksen kanssa?

Ei hullummin.

Sumerilainen sivilisaatio kuuluu urbanismin alkuun eli kaupunkilaistumisen ajan alkuun.

Joitan vanhempia kaupunkeja toki tunnetaan sieltä täältä, esimerkiksi Jeriko 7000 eKr.

Mutta urbanismi, asettuminen kaupunkeihin alkaa Mesopotamiassa ja muualla tuossa 3400 eKr kieppeillä.

Sinearin tasangolle tosiaan ryhdyttiin rakentamaan muureilla ympäröityjä kaupunkeja palatseineen, linnoituksineen ja temppeleineen.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 15:19
Näitä vanhoja suuria jokikulttuureja kaupunkeineen tunnetaan nykyään esimerkiksi Kiinan Keltaisen joen laaksosta, Intian Hinduksen varrelta (Harappa), Mesopotamian Sumerista ja Egyptistä Niilin varsilta.

noihin aikoihin kuin Raamattukin kertoo jotkut ihmiskunnan edustajat rupesivat hedelmällisissä jokilaaksoissaan rakentamaan kaupunkeja, urbanisoitumaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 15:25
Abram ei siis sivukyläläinen.

Mutta vielä eräs asia pistää silmään kertomuksessa hänen kotimaastaan.

"torni, joka ulottuu taivaaseen asti"

Herra katsoi sekä kaupunkia että tornia ja huolestui, mikään ei ole näille mahdotonta, kun sitä yhdessä tekevät.

tässä ei ole varsinaisesti hybriksen, ihmisen ylpeyden makua, vaan yksinkertainen toteamus. Mitähän muuta ne vielä keksivät, parempi hajottaa porukat...

Babylonin kaupunki tosin rakennettiin ja se mainitaan vielä Uuden testamentin lopussa Ilmestyskirjassakin.

tiedämme Mesopotamian savitauluista, että tuo torni tosiaan koettiin taivaan portiksi, portaiksi ihmisen ja jumalten maailman välillä. Siellä ylhäällä korkealla kaikesta erotettuna oli temppeli, jumalten asunnot.

Kun ei ollut vuoria tasangolla niin tehtiin sitten sellainen vaivoja säästämättä itse!

Choga Zanbil kaupungin alaosiltaan yhä pystyssä oleva tornista 1200 luvulta eKr  
Kuva Iranin matkailun sivulta
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 15:44
KALDEAN UR

Abramin synnyinmaaksi (moledet) ajateltiin vuosisatojen ajan pohjois-Irakin ja Turkin alueita, etenkin Urfan kaupunkia jossa on hänen nimellään moskeija.

Abrahamin lapsia kun ovat sekä Iisak että Ishmael, juutalaiset ja arabit.

Molemmat ajattelivat että Urfa olisi Raamatun "ur kasdim" eli Kaldean Ur.

Kaldealaisilla tarkoitettiin muinoin etelä-Irakin alueita, joiden keskus oli kaupunki nimeltä Ur.

Sen loistokausi, kolmas dynastia, mainitaan monissa savitauluissa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 16:01
Ur sijaitsi Eufratin ja Tigriksen laskujoen suulla Persian lahden rannalla lähellä muinaista Eridun kaupunkia.

Nanna jumalattaren eli kuun jumalattaren ziqqurrat on yhä pystyssä. On tainnut viimeiset Persian lahden sodat sitäkin vaarallisen läheltä hipoa.

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen englantilaiset saivat Irakin mandaatin.

Brittien hallitusaikanaan irakilaiset oppivat englannin kieltä, jota monet nykyään puhuvat. Kieltä, joka on melkein vastannut Baabelin tornin rakentajien toivomusta, kaikki sitä ymmärtävät.

no ehkä ei liioitella, melkein kaikki.

Sir Charles Leonard Woolley johti Kaldean Urin alueella arkeologisia kaivauksia 1922-1934. Hänen upeimpia löytöjään oli vanhan Urin kuninkaallinen hautausmaa 2600 luvulta eKr.

 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 16:03
Minusta on jotenkin suloista Raamattua ajatllessani, että Lähi-idän hienoimpiin kulttuuriaarteisiin kuuluvia löytöjä on tehty juuri Abramin kaupungista.

Ihmeellinen kirja tuo Raamattu, joskus se säteilee kultaa ja jalokiviä ja muinaisen ihmiskunnan upeimpia kulttuuriaarteita. Ei ihan joskuskaan.

Iisakin uhria ajatellen on muuten mielenkiintoista, että Woolley löysi noista haudoista uhrattuja ihmisiä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 16:06
Pu-Abi nimisen I dynastian aikaisen ylhäisönaisen (kuningatar) hauta oli ryöstämätön.

Sitä voi hyvin verrata nuoren faarao Tutankhamonin hautaan Egyptissä, niin suunnattomat olivat sieltä tehdyt löydöt.

Olet varmaan nähnyt Puabin kultaisen päähineen hienosti tehtyine puunlehtineen kuvissa, ehkä se kävi Sumerin näyttelyssä joskus Helsingissäkin.

Tämän kuninkaallisen naisen seuraksi hautaan oli surmattu viisi sotilasta ja 26 palvelijatarta.

suuri osa Puabin aarteista ja muita Urin löydöistä on nyt British Museumin turvassa ja osa Pennsylvanian yliopiston suojissa USAssa.


 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 16:11
Jos Abraham ajoitetaan konservatiirisesti III dynastian aikaan noin 2000 eKr, on toki jo puolivuosisataa kulunut I dynastian hauta-uhreista.

(vakavassa tutkimuksessa on vaihtoehtoisia ja paljon nuorempia ajoituksia toki olemassa)

Raamatun kertomuksessa Iisakin sitomisesta ei myöskään ole lainkaan samaa ajatusta kuin noissa haudoissa.

Myrkky juotiin hallitsijattaren seuraamiseksi tuonpuoleiseen, että tuli sielläkin tukka nätisti kammattua ja varpaankynnet leikattua.

hyvin konkreettisesti.

Iisakin uhri on polttouhri, holokausti, mutta halusin todeta että Kaldean Urin maailmassa ihmisuhri kyllä tunnettiin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 16:15
Urin ziqqurratista on hyvä kuva



se on hyväkuntoisen näköinen. Aivan liian hyväkuntoisen näköine...

Saddam Hussein oli kovin tietoinen Irakin mahtavasta menneisyydestä ihmiskunnan varhaisen korkeakulttuurin ja kirjoitustaidon keksimisen maana.

Jostain syystä hän alkoi rakentaa Babylonia uudelleen ja "restauraatiota" tehtiin muissakin tärkeissä Mesopotamian historian kohteissa, kuten Ur.

Voi olla, että joku irakilainen suomea lukeva tätä lukee, joten en halua sanoa mitä tästä ziqqurratin restauroinnista ajattelen.

samaan tapaan en sano puolalaisten kuullen, mitä ajattelen Luksorin Hatsepsutin temppelin "restauroinnista"

ne kunnostustyöt kun ovat näiden kansojen ylpeydenaiheita.
 
 Kirjoittanut: Rami, 10.07.2007 18:58
Osaatkoo sanoa miksi juuri Abramista Jumala halusi kasvattaa kansan itselleen. Oliko hänessä jotain erikoista ainesta siihen.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:08
koetan sanoa mitä on kirjoitettu. kertomus alkaa pienellä nykäyksellä kohti Kanaanin maata, joka pysähtyy Harraniin.

1 Ms 11:27-32
Tämä on luettelo Terahin jälkeläisistä. Terahille syntyivät Abram, Nahor ja Haran, ja Haranille syntyi Loot.

Haran kuoli ennen isäänsä Terahia synnyinmaassaan Kaldean Urissa.

Abram ja Nahor ottivat itselleen vaimot. Abramin vaimon nimi oli Sarai, ja Nahorin vaimo oli Milka, Haranin tytär. Haran oli Milkan ja Jiskan isä.

Sarai oli hedelmätön, hän ei saanut lasta.

Terah eli kaikkiaan 205 vuotta ja kuoli Harranissa.

-----------
kirjoittaja siis kuvaa pientä porukkaa lähiperhettä, jolla on vetoa kohti Kanaanin maata. Lukijan odotetaan tietävän, keitä olivat Milka ja Jiska.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:09
On asetuttu Harranin kaupunkiin ja vuosia vierähtää, suvun vanhus elää yli kaksisataavuotiaaksi. Kun hän kuolee, ei ennen sitä, tulee Abramille Jumalan sana.

Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua, ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus. Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille."
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:12
Tämä ei ole Urin kaunis Nanna, kuun jumalatar, tämä ei ole mahtava Ninhursag eikä pelottava Ea.

Tämä on jotenkin nimetön suvun Jumala, josta kirjoittaja tosin käyttää Moosekselle ilmoitettua pyhää JHVH nimeä.

Kertomuksen kuluessa puhutaan "isien Jumalasta", Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalasta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:16
Raamatun valtavien alkukertomusten jälkeen, kun vedenpaisumus on tehnyt pahaa jälkeä, katse kohdistuu Sinearin tasangoille.

Sieltä, Baabelin ison tornin jälkeen kiikari kohdistuu vielä pienempään alueeseen, siihen osaan ihmiskuntaa, jonka kantaisä on Nooan poika Seem.

Seemiläisten sukua seurataan kunnes tullaan yhteen perheeseen, Terahin jengiin.

Sitten odotetaan vielä rauhassa vuosia että ukko saa rauhassa nukkua pois.

Kiikari kohdistuu nyt yhteen ainoaan ihmiseen näiden satojentuhansien vedenpaisumuksen jälkeisten kaupunkeihin asettuneiden mustapäiden joukosta.

(sumerilaiset kutsuivat ihmisiä "mustapäiksi" kai heidän hiustensa värin mukaan)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:19
Mutta Rami, tässä kohtaa, kun kamera on kohdistettu Terahin vanhimpaan poikaan, minusta Kirjoitukset eivät anna mitään selitystä, miksi hänestä ryhdytään kertomaan tai miksi Jumala antoi lähtökäskyn juuri hänelle.

Siis Raamattu ei tässä kohtaa anna vastausta kysymykseemme. Mikä tässä miehessä oli sellaista, että sormi osoitti häneen.

Näemme myöhemmin miten Abramista tulee Jumalan ystävä, el Khalil.

Abrahamin perilliset ovat enemmistö maailman kansojen joukossa (Iisakin jälkeläiset, Daavidin pojan kuningaskunnan kansalaiset eli Abrahamin lapset uskossa, sekä Ismaelin jälkeläiset, muslimit)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:22
Abram saa käskyn ja lupauksen

Jumala ikäänkuin sanoo, minä tiedän kyllä, että tämä on kotimaasi ja Terahin ja hänen isiensä maa.

"Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan."

Rami. Sinä olet saanut Jumalalta saman käskyn.

Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.

Luvattuun maahan matkasi käy, eikö niin. Taakse jäävät kotimaan lakeudet ja metsät ja järvet, Jumala on osoittanut toisen maan, johon olet lähtenyt matkalle.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:25
Abram saa kuitenkin toisenlaisen lupauksen kuin me olemme saaneet matkaan käskijältä.

Siunaus sana on siinä lupauksessa viisi kertaa ja on sanottu aika merkillisesti, hieman hämärästi

"Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua, (1)

ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus. (2)

Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, (3) ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat,

ja sinun saamasi siunaus tulee (4)

siunaukseksi kaikille maailman kansoille. (5) "
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:29
KR92 sanoo hieman kummasti "sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille"

ונברכו בך כל משׁפחת האדמה

KR38 taas sanoi "sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä"

jälkimmäinen on mielestäni tarkka.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:32
Biblia
1. Ja Herra oli sanonut Abramille: Lähde maaltas, ja suvustas, ja isäs huoneesta: sille maalle, jonka minä sinulle osoitan.
2. Ja minä teen sinun suureksi kansaksi, ja siunaan sinun, ja teen sinulle suuren nimen, ja sinä olet siunaus.
3. Minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroon niitä, jotka sinua kiroovat. Ja sinussa pitää kaikki sukukunnat maan päällä siunatuiksi tuleman.

1642
1 JA HErra sanoi Abramille: lähde Isäsmaalda/ ja sugustas/ ja Isäs huonest/ sille maalle jonga minä sinulle osotan.
2 Ja minä teen sinun suurexi Canssaxi ja siunan sinun/ ja teen sinulle suuren nimen/ ja sinä olet siunaus.
3 Minä siunan nijtä jotca sinua siunawat/ ja kiron nijtä jotca sinua kirowat. Ja sinusa siunatan caicki sucucunnat maan päällä.
MikkoL:
näin on suomennettu ennen, en näe mitään kielellistä perustetta KR92 käännökselle.
 
 Kirjoittanut: Rami, 10.07.2007 19:37
"Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan."

Jotenkin tuosta mooseksen kirjan kohdasta saa sen kuvan, että Abram sai Jumalalta kehoituksen lähteä vasta harranissa. Toisaalta sanamuoto "lähde maastasi, asuinsijoiltasi.." viittaa Uriin. Tämän käsityksen Stefanoskin oli saanut.
Ap. t. 7:2 Stefanos vastasi:
"Veljet, kansamme isät, kuulkaa minua. Kirkkauden Jumala ilmestyi isällemme Abrahamille, kun hän oli Mesopotamiassa eikä vielä ollut asettunut Harraniin.
Ei kai tärkeä asia, mutta on joskus mietityttänyt.

 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:38
Kertomus ei paljon yksityiskohtia anna, mitä lie ollut Abramin mielessä kun oli jo 75 vuotias.

"Niin Abram lähti Herran käskyn mukaan, ja Loot lähti hänen kanssaan."

Abram ja veljenpoikansa, ottivat ja lähtivät. Eivät koskaan palanneet.

Monta vuotta sen jälkeen kun Abrahamin oli 175 vuoden iässä elämästä kyllänsä saaneena otettu isiensä tykö, hänen pojanpoikansa Jaakob lähetettiin vanhoilta kotiseuduilta vaimoa hakemaan.
 
 Kirjoittanut: Rami, 10.07.2007 19:41
Joosuan mukaan Abram ei näytä olevan mikään JHVH:n palvelija.
Joos. 24:2 Joosua sanoi kansalle:
"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala:
"'Kauan sitten teidän esi-isänne asuivat Eufratvirran toisella puolen, ja he palvelivat vieraita jumalia. Yksi esi-isistänne oli Terah, Abrahamin ja Nahorin isä.

Mutta Nehemian mukaan Jumala näki Abramin uskolliseksi.
Neh. 9:7 Sinä olet Herra Jumala. Sinä valitsit Abramin, johdatit hänet pois Kaldean Urista ja annoit hänelle nimen Abraham.
Neh. 9:8 Sinä näit, että hän oli sinulle uskollinen,
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:42
Koska Raamattu ei tässä kohtaan yhtään anna selitystä, miksi Abram, voimme käyttää sanaa Jumalan suvereeni valinta

Armovalinta on hyvä sana, koska koko lähtökäskyä ympäröi sellainen siunauksen määrätön, valtavan avara koko ihmiskuntaa koskeva ilmapiiri (heprean berakha)

Emme me kristittyinä myöskään pysty sanomaan, miksi Herra kutsuu toisen valoon ja toinen yötä rakastaa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:45
Kannattaa myös huomata, miten teknisesti tämä Abramin kutsu tulee.

Ei yöllisessä näyssä, ei kirkkaassa ilmestyksessä, jossa pilvien takaa häämöttävät Kanaanin maan maisemat, ei profeetan viestinä.

Sana toimii. Paljaana, pelkkänä, arvovaltaisena, omalla voimallaan.

Herra sanoi Abramille: "Lähde!"

näin yksinkertaisesti.

ja siksi niin voimallisesti.

Sama Sana joka on koko maailmankaikkeuden luonut.

Muuta ei tarvittu. Abram otti veljenpoikansa, perheensä ja lähti.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:50
kiitos noista hienoista huomioista, jotka näin vasta kirjoitettuani.

jokainen niistä sisältää paljon asiaa ja tuo laajemmin pyhät Kirjoitukset tämän ratkaisevan kohdan ympärille ensimmäisessä Mooseksenkirjassa.

en ole tuota itse ennen huomannut, miten painokkaasti Stefanus tuon "ennen Harrania" sanoo!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 19:53
Rami "Mutta Nehemian mukaan Jumala näki Abramin uskolliseksi.
Neh. 9:7 Sinä olet Herra Jumala. Sinä valitsit Abramin, johdatit hänet pois Kaldean Urista ja annoit hänelle nimen Abraham.
Neh. 9:8 Sinä näit, että hän oli sinulle uskollinen, "

upea viittaus, ajatella että jo Nehemian kirjassa persialaisajalla on tätä asiaa mietitty ja löydetty oikea vastaus Jumala näkee, morijah

Terah on antamasi Joosuan kirjan mukaan vielä aito Urin kaupunkilainen, vieraiden jumalien palvoja, joten tässäkin suhteessa olemme ikään kuin Jumalan ilmoituksen taitekohdassa.
MikkoL:
Nehemia on 400 luvulta eKr.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 20:51
jotenkin mieli vain vetää takaisin sinne baabelin tornin juurelle. pitää kai se asia nyt katsoa loppuun, tärkeä kun on, Raamatun alkulehdillä.

totesimme, että kertomus tuo mieleen Mesopotamian (kreikkaa "jokien välissä" eli mahtavat Eufrat ja Tigris virrat) tasankojen käsin tehdyt vuoret, muinaisten kaupunkien ziqqurat tornit.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 21:05
eräs komeimpia näistä torneista oli Babylonin pääkaupunkiin Mardukin nimessä nostettu Etemenanki, "taivaan ja maan perustus".

Tästä valtavasta rakennuksesta ei ole säilynyt juuri ole mitään omaan aikaamme.

Etemenankin vanha nyt kadonnut vaihe oli ehkä sumerilainen, muuten sen tavatonta arvoa on vaikea ymmärtää.

Hammurabin ajalla (1792-1750 eKr) tornin eteläpuolella oli Babylonin pääjumala Mardukin temppeli, Esagila ("pään kohottamisen temppeli"), jonka Enuma Elish runoelmassa sanotaan perustetun heti maailman luomisen jälkeen.

Temppelin sisällä oli vallattujen valtioiden jumaltenkuvia ja pieni järvi, jota kutsuttiin Abzu nimellä, Mardukin isän, raikkaiden vesien jumalan Enkin mukaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 21:12
Baabelin torni Babylonian kaupungissa on ollut mahtava ilmestys ja olisi sitä vielä nykyajankin mittapuiden mukaan.

Vanhat tekstit kertovat sen olleen sivuiltaan 91 metriä kanttiinsa ja 91 metriä korkea, ja tällaiset valtavat sivujen mitat tosiaan todettiin R. Koldeweyn kaivauksissa 1913-14.

Torni oli värikkäin savitiilin koristeltu ja portaikot johtivat sivuilta sen puoliväliin ja edestä ylös.

Huipulla oli historioitsija Herodotoksen mukaan temppeli, joka on ollut taivaan sininen. Se oli jumalten asuinsija Babylonin kaupungissa, jonne tavallisilla kuolevaisilla ei ollut asiaa.

Vain papit pitivät siellä jumalankuvan juhlallista täysihoitoa yllä aamulaulusta iltapesuun.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 21:18
Babylonin kaupungin kuuluisalla tornilla oli vähän onneton loppu.

Itse Aleksanteri Suuri määräsi sen purettavaksi ja rakennettavaksi kokonaan uudelleen vuonna 331 eKr!

Kaveri sairastui ja kuoli heinäkuun 10. 323 eKr. Siihen mennessä Baabelin torni oli ennätetty purkaa, mutta ei vielä rakentaa uudelleen.

No, siitä tuli ikuisuus projekti, josta puhuttiin ja puhuttiin mutta homma oli sen verran iso ettei siihen ryhdytty.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 21:20
Sitten kävi tosi huonosti. Seleukidi kuningas Antiokus I Soter (323-261 eKr) päätti ryhtyä hommaan ja rakentaa Aleksanterin purkaman Baabelin tornin uudestaan.

Hän aloitti pyhän työnsä uhraamalla jumalille ja oli oikein hartaana alttarin luona, kun otti ja kompastui ja kaatua rojahti maahan.

Puoliksi persialainen, tulinen luonne, suuttui tuosta häpeästä ja jumalten vastatuulesta, ja antoi suuttuneena norsujensa kuljettajille tehtäväksi hajottaa loputkin maan tasalle.

Sen koommin ei historiassa ole mainintaa Etemenankista.

Kuka tietää, ehkä anti-kristus Baabelin tornin uudelleen rakennuttaa, kun Ilmestyskirja Babylonista niin paljon puhuu?

nykytekniikalla ja tulevaisuuden tekniikalla se kävisi varsin nopeasti.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 21:33
Juutalainen kansa on tietenkin paljon tutkinut ja miettinyt pyhän Kirjansa kertomusta.

Talmudin vanhimmassa osassa, Midrasheissa, Baabelin torni nähdään Jumalan vastaisuuden symbolina.

He kertovat, miten Abraham varoitti Sinearin asukkaita tornin rakentamisesta. Mutta he vastasivat hänelle kovin sanoin ja kertoivat, että kerran 1,666 vuodessa taivaasta sataa valtavasti vettä. Torni on pylvään lailla tukeva taivasta niitä vastaan. (Genesis Rabba l.c.)

Toinen midrash kertoo, että Baabelin tornin huipulla olevassa temppelissä oli miekka kädessä seisova ihmisten tekemä jumaluus valmiina taisteluun Jumalaa vastaan (Gen. R. 38. 7)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 21:36
Abramin aikana seudun asukkaat eivät tienneet heprealaisten Jumalasta mitään, joten nämä rabbien ajatukset ovat myöhäisempiä.

Mutta jotain tuollaista Jumalan vastaista Prometheus henkeä ihmiset ovat vaistonneet kertomuksessa Baabelin tornista.

Ehkä tuo että heidät piti hajottaa etteivät he yhteisvoimin saisi jotain pahempaa aikaan, luo sellaisen mielikuvan.

Tai ehkä torni vain on niin hyvä symboli sille ihmisten jumalattomuudelle, joka nostaa päätään heti kun jotain isoa saadaan aikaan, vaikkapa uppoamaton Titanic - tai sitten tuo paratiisi maan päällä "ei muuta luojaa jumalaa, kuin kansa kaikkivaltias".
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 21:48
joku vertaa wikipediaa, tuhansien ihmisten yhdessä kokoamaa tietopankkia, Baabelin torniin ... huh

KR1933
4. Ja he sanoivat: "Tulkaa, rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni, jonka huippu ulottuu taivaaseen, ja tehkäämme itsellemme nimi, ettemme hajaantuisi yli kaiken maan".

KR1992
4 He sanoivat: "Rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni, joka ulottuu taivaaseen asti. Sillä tavoin saamme mainetta emmekä myöskään hajaannu yli koko maan."

hepreassa on hauska ilmaus
"torni jonka pää on taivaassa" ja "tehkäämme itsellemme nimi"
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 21:52
tuota kaikkea yhteistä yrittämistä ja "ihmiselle nimen tekemistä" vastaan Raamattu siis asettaa toisenlaisen ihmisen, joka jättää kaiken ja lähtee tallustamaan pois aikansa korkeimman sivilisaation keskeltä.

lammasten ja vuohilaumojen pariin karuille Pyhän Maan vuorille, telttaan asumaan.

Baabelin tornin rakentajien vastakohta, tuo "kaikkeen maailmaan hajaantunut" ja lainkaan omaa nimeänsä etsimätön Abraham.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 10.07.2007 21:58
tästä Baabelistahan tuli minulle oikein pakkomielle, näen varmaan yöllä untakin savitornista, kuin Aleksis Kiven Simeon konsanaan...

se on jotenkin mahtava symboli, ikoni, jonka syvyyksissä sumerilaiset näkivät koko maailman navan, kaiken olemassaolon avain.

meidän on vaikea edes käsittää sitä tapaa, jolla koko kosmos heille keskittyi ziqquratiin.

suurimpia uskonnollisia rakennuksia mitä koskaan on ihmiskunnan historiassa tehty.
 Kirjoittanut: MikkoL, 11.07.2007 14:40
1 Ms 11 antaa lyhyen selityksen, miksi ihmiset rakensivat tornin.

Assyrian ja Babylonian omista savitauluista saamme käsitystä, miten he itse asian näkivät.

Sanoin tuolla aikaisemmin virheellisesti, että ylhäällä tornin päällä olevassa temppelissä oli jumalten asunto, jossa jumalaa palvelva papisto piti yllä menoja.

tällaista päivittäistä jumaltenkuvien palvontaa ja hoitamista tapahtui temppeleissä tornin juurella.

torni itse oli kuin suuret portaat, joita myöten jumalat laskeutuivat taivaasta alas ja nousivat taas ylös.

ylhäällä oleva taivaansininen temppeli oli siten "bab ili", jumalten portti.

tämä kiilakirjoituksista tuleva näkökulma antaa melkoisesti lisää voltteja tämän tornin merkitykselle sen ajan ihmisille.

kyse ei ole "vain" korkealle tulvarajan yläpuolelle suojatusta temppelistä eikä muinaisten asuinsijojen vuorten muistamisesta (vuoresta he kyllä puhuvat).
 Kirjoittanut: MikkoL, 11.07.2007 14:48
Myytissä "Nergal ja Ereshkigal" viestin tuoja Namar nuosee portaita (simmiltu) viemään Ereshkigalin viestin jumalten portille Anulle, Enlilille ja Ealle.

Sipparin ziqquratin nimi oli "puhtaaseen taivaan vievien portaiden temppeli". (simmiltu)

Näyttää siltä, että ziqqurat käsitettiin vain jumalten käyttämiksi portaiksi, jolla ei ollut jumalanpalveluksessa roolia.
Temppelit sijaitsivat alhaalla, ziqquratin juurella.

Minusta tämä on fantastinen ajatus Baabelin tornin taustalla.

1 Ms 11 "Herra tuli katsomaan kaupunkia ja tornia, jota ihmiset rakensivat", melkoinen turisti, melkoiset portaat.
 Kirjoittanut: MikkoL, 11.07.2007 14:50
Näin Jumalan pyhä sana koskettaa myös tätä ihmiskunnan historian jännittävää, miellikuvitusta kiehtovaa tornia,

Monet niistä seisovat pystyssä vielä tänään Irakissa ja Iranissa todistuksena siitä, että ihminen on olemukseltaan "homo religiosus", uskonnollinen ihminen.

(nyt lopultakin sain asiasta sisäisen rauhan, mutta otti se koville!)

No comments:

Post a Comment