Saturday, October 8, 2011

Abraham ja Kedorlaomer


Otsikko: Aabraham Kedorlaomer
Viestejä yhteensä: 36
Keskustelu aloitettu: 16.07.2007 10:29
Viimeisin viesti: 16.07.2007 17:41

 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 10:29
Aabraham on saapunut Kanaanin maahan, jota Sinuhe egyptiläinen silminnäkijänä kuvaa.

Luonto on siellä toisenlainen kuin Kaksoisvirtain maassa ja Egyptissä, missä suuret virrat tuovat vettä kesät talvet. Kanaanin maassa purot ja lähteet ovat riippuvaisia talven sateista

Välimeren maiden ilmasto on sellainen, että pitkä kesä on aurinkoinen, pilvetön ja sateeton, talvella sataa, vuorilla joskus luntakin
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 10:31
5 Ms 11
10 "Maa, jonka menette ottamaan omaksenne, ei ole sellainen kuin Egyptin maa, jossa ennen olitte. Siellä te jouduitte omin käsin kastelemaan maata kuin vihannestarhaa aina kun olitte kylväneet siihen siementä.

11 Siinä maassa, johon menette, on vuoria ja laaksoja, ja siellä sateet kastelevat maan.

12 Se on maa, josta Herra, teidän Jumalanne, itse pitää huolta. Ympäri vuoden hän valvoo ja vaalii sitä"

Kohta viittaa Egyptin kastelujärjestelmiin. Se painottaa vuoria ja laaksoja, joita Egyptistä tullut Sinuhekin koko ajan mainitsee,

5 Ms kertoo kauniisti, kuinka Jumala antaa sateet ja pitää huolen Luvatusta maasta.

Jumala on tässä kohdassa kuin suuri puutarhuri.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 10:42
Mutta jos sadetta ei tule, kuten Elian aikana, Kanaanin maahan tulee nopeasti kuolettavana vaarallinen nälänhätä. Lähteet ja purot kuivuvat, kallioon hakatut vesisäiliöt tyhjenevät, pellot eivät anna viljaa ja metsän eläimetkin nääntyvät.

1 Ms 12:10-20
Tällaisen kuivuuden tultua Abram lähtee Egyptiin vaimonsa Sarain ja koko joukkonsa kanssa. Valkoisen ja sinisen Niilin syvältä Abessinian vuorilta ja Suurilta järviltä tuo vettä vaikka Välimeren seudulla vallitsisi kuivuus.

He kulkevat rankan yli 500 km matkan maareittiä yli Siinain niemimaan ja neuvottelevat Egyptin rajaviranomaisten kanssa suurella muurilla, josta Sinuhe kertoo.

Pieni seikkailu Sarain ja faaraon kanssa on aika mainio, se harvoin mainitaan Aabrahamista puhuttaessa.
Hengellistävän Raamatun lukemisen tyypillinen virhe kristikunnan monissa haaroissa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 10:49
1 Ms 13 kertoo paimentolaisten elämästä.

Sekä Abram että hänen veljenpoikansa ovat rikastuneet, pikkukarjaa on paljon ja laidunmaat ja juottopaikat harvassa.

Sedän ja veljenpojan välillä tapahtuu alueellinen sopuratkaisu, sellainen jonka toivoisi israelilaisten ja palestiinalaistenkin tekevän keskenään ja elävän sitten rauhassa.

Raamatun kertomus on ihmeen hienotunteinen, mutta samalla totuudellisen tarkka tässä kohtaa. Sana katselee ihmisiä jo Jeesuksen silmin.

Vanhempana Abram ehdottaa aluejakoa. Loot katselee, ja valitsee parhaan seudun, Jordan joen laakson.

Eikö nyt olisi ollut kohteliaampi Lootin sanoa "ei niin, rakas setäni Abram, vaan valitse sinä ensin ja minä menen sinne mikä sinulta jää"
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 10:50
1 MS 13

10 Loot katsoi ympärilleen ja näki, että Jordanin alanko oli runsasvetistä seutua. Ennen kuin Herra hävitti Sodoman ja Gomorran, se oli Soariin saakka kuin Herran puutarhaa, kuin Egyptin maata.

11 Loot valitsi itselleen koko Jordanin alangon ja lähti kulkemaan itää kohden, ja näin he erosivat toisistaan.

12 Abram jäi Kanaaninmaahan, kun taas Loot siirtyi telttoineen alangon kaupunkien liepeille ja päätyi lopulta Sodomaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 10:57
Kertomus ei nuhtele Lootia huonosta käytöksestä ja siitä, ettei anna parasta Abramille.

Mutta tämän valinnan seuraukset ovat Lootille erittäin rankat, vaikka hän ei sitä nyt näe. Tietänee, että Sodoman on kovin syntinen kaupunki.

Jos tärkeitä elämän ratkaisuja tehdessä tietäisi, mitä niistä seuraa, olisihan se paljon helpompaa.

Siksi ratkaisut kannattaa rakentaa hyvälle ja totuudelliselle pohjalle, omatunto puhtaana.

1 Ms 13 ei surkuttele Abramin osaa Luvatusta maasta, päin vastoin, Jumala on tyytyväinen ja pyytää ystäväänsä Abramia reissaamaan pitkin ja poikin ja tutustumaan maahan, johon on Abramin ohjannut.

Raamatun lukija tekee hyvin, jos tutustuu myös Pyhään maahan, sen vuoriin ja laaksoihin, luontoon ja asutuksene, historiaan ja nykypäivään.

Piste maapallolla, jossa taivas koskettaa maata.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 10:59
1 Ms 13:14-18
Lootin erottua Abramista Herra sanoi Abramille: "Nosta silmäsi ja katsele tästä paikasta pohjoiseen, etelään, itään ja länteen, sillä koko sen maan, jonka näet, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisil- lesi ikiajoiksi.

Minä teen sinun jälkeläisesi lukuisiksi kuin maan tomuhiukkaset: jos osaat ne laskea, osaat laskea jälkeläistesi määrän. Lähde vaeltamaan maata pitkin ja poikin, sillä minä annan sen sinulle."

Abram siirtyi telttoineen paikasta toiseen, kun- nes asettui Hebroniin Mamren tammistoon.
Sinne hän rakensi alttarin Herralle.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 11:06
Raamatun hepreassa on hauska ilmaus paimentoliaisista jotka "kulkevat telttojaan siirrellen" ja puhutaan myös kuvakielellä teltan vaarnojen irroitamisesta (kuolema)

tuo lupaus Aabrahamille jonka Jumala edellä taas toistaa on maailmankaikkeuden Luojan tonttivaraus tällä planeetalla.

muodosta maailmanpolitiikan arkipäivästä mikä käsitys tahansa, omaksu juutalaisesta kansasta mikä näkemys tahansa, asetu mille puolelle ihmisten kansainvälispoliittisia leirejä tahansa.

tätä lupausta se ei muuta.

ongelma on siinä, että jotkut Abrahamin lapset ottavat sen ainoana Jumalan lupauksena ja käskynä, jonka nimissä saa muka tehdä mitä tahansa.

Heistä Raamattu sanoo "maa oksentaa heidät ulos"
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 11:40
Loot joutuu nopeasti todella pahaan pulaan valitsemillaan elinalueilla Jordanin laaksossa.

1 Ms 14:1-3
Siihen aikaan
Sinearin kuningas Amrafel, Ellasarin kuningas Arjok,
Elamin kuningas Kedorlaomer ja Gojimin kuningas Tideal

lähtivät sotaretkelle
Sodoman kuningasta Beraa,
Gomorran kuningasta Birsaa,
Adman kuningasta Sinabia,
Seboimin kuningasta Semeberiä ja Belan eli Soarin kuningasta vastaan.

Nämä viisi olivat kaikki yhdessä koonneet joukkonsa Siddiminlaaksoon, missä Kuollutmeri sijaitsee
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 11:51
He olivat kaksitoista vuotta olleet Kedorlaomerin alaisina mutta nousivat kolmantenatoista vuotena kapinaan.

Neljäntenätoista vuotena tulivat Kedorlaomer ja hänen kanssaan liittoutuneet kuninkaat ja voittivat
refalaiset Asterot-Karnaimissa,
susilaiset Hamissa,
emiläiset Kirjataimin tasangolla ja
horilaiset vuorilla, jotka ulottuvat Seiristä El-Paraniin, autiomaan laidoille saakka.

Sitten he kääntyivät takaisin ja tulivat
En-Mispatiin eli Kadesiin
ja kukistivat
koko amalekilaisten maan ja myös
amorilaiset, jotka asuivat Haseson-Tamarissa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 11:57
mitä ihmeen tekstiä tämä on?

mitä tällä on kristitylle merkitystä?

ei Pyhä Henki turhaan ole antanut meille Raamattua, joka on täynnä outoja paikannimiä, muinaisia kuninkaita, joista kukaan ei ole kuullut, Melkisedekeitä ja Kedorlaomereita.

eivät ne varmaan kaikille ole edes tarpeen, moni selviää elämästä ilman syvempää 1 Ms 14 opiskelua!

mutta Jumalan Sanan aarreaitta on ääriään myöten täynnä ja siihen kannattaa käyttää aikaa ja energiaa, Raamattu palkitsee monin tavoin tutkijansa.

Jumalan Sana ei turhana palaa lähettäjälleen.

(sainkohan ketään motivoitua Haseson-Tamariin tuolla pep-talkilla?)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:00
Silloin Sodoman,
Gomorran,
Adman ja
Seboimin kuninkaat sekä
Belan eli Soarin kuningas
lähtivät liikkeelle ja järjestivät
Siddiminlaaksossa joukkonsa taisteluun
Elamin kuningasta Kedorlaomeria,
Gojimin kuningasta Tidealia,
Sinearin kuningasta Amrafelia ja
Ellasarin kuningasta Arjokia vastaan,
viisi kuningasta neljää vastaan.

Mutta Siddiminlaakso oli täynnä maaöljykuoppia, ja kun Sodoman ja Gomorran kuninkaat ja heidän miehensä yrittivät kääntyä pakoon, he vajosivat niihin, ja henkiin jääneet pakenivat vuorille.

Heidän vihollisensa veivät Sodomasta ja Gomorrasta kaiken karjan ja muun omaisuuden sekä kaiken syötävän ja lähtivät sitten pois.

Lähtiessään he veivät myös Abramin veljenpojan Lootin ja koko tämän omaisuuden.
Loot näet asui siihen aikaan Sodomassa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:03
Tällaista tekstiä tutkitaan yleensä koettamalla löytää muitakin lähteitä, joista selviäisi mistä kuninkaista ja seuduista on oikein kyse.

Mitä tuo ilmeisen vanha traditio 1 Ms 14 oikein sisältää ja tarkoittaa.

Tässä ei ole mitään mytologista tai muuta "epäilyttävää" elementtiä, vaan yksinkertainen ja napakka kuvaus toisiaan vastassa olevista sotavoimista.

Itse kamppailusta ei kerrota, sanotaan vain että Siddiminlaakson porukat lähtivät karkuun, toiset pudoten maaöljykuoppiin, toiset paeten vuorille.

Asiallinen kuvaus, jonka tekee vaikeaksi vain se, että emme oikein tiedä kenestä on kyse.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:09
Kedorlaomerin kertomuksen tapaan Vanhan testamentin muutkin historialliset viittaukset ovat olleet sfinksin kaltaisia mykkiä mysteereitä Raamatun lukijoille näihin viimeisin aikoihin asti.

1800-luvulla revähti käyntiin Raamatun maiden historian ja kulttuurin tutkimus ja henkeäsalpaavat löydöt toisensa jälkeen mullistivat eurooppalaisen maailmankuvan.

nähtiin että kreikkalais-roomalaisen sivilisaation takana olikin upea vuosituhantinen kulttuuri, josta se ammensi.

Ja se vanha maailma, josta Raamattu kertoo, alkoi elää aivan toisella tavoin, Egypti, Mesopotamia, Anatolia, Persia. Raamattu asettui kulttuurihistoriallisiin puitteisiinsa, ja sitoo ihmeellisellä tavalla tämän ihmiskunnan vanhimman perinnön yhteen.

Tekee sen uskon kautta meillekin tärkeäksi henkiseksi ja hengelliseksi omaisuudeksi.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:11
No, Abram ei jätä veljenpoikaansa pulaan ja pelottavan vihollisarmeijan käsiin, vaan ryhtyy itse sotilaaksi, kuten Sinuhe egyptiläinenkin teki omassa kertomuksessaan.

1 Ms 14:13-16
Muuan pakoon päässyt tuli kertomaan tästä heprealaiselle Abramille, joka tuolloin asui amorilaisen Mamren tammistossa. Mamre oli Eskolin ja Anerin veli, ja he olivat liitossa Abramin kanssa.

Kun Abram kuuli, että hänen veljenpoikansa oli joutunut vangiksi, hän aseisti taistelukelpoiset miehensä, jotka olivat syntyneet hänen teltoissaan, kolmesataakahdeksantoista miestä kaikkiaan, lähti kuninkaiden perään ja tavoitti heidät Danissa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:11
15 Siellä hän jakoi väkensä ryhmiin ja hyökkäsi yöllä vihollisten kimppuun, voitti heidät ja ajoi heitä takaa aina Hobaan, joka on Damaskoksesta pohjoiseen.

16 Hän otti takaisin kaiken saaliin samoin kuin sukulaisensa Lootin, tämän omaisuuden sekä naiset ja muun väen.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:14
itä-Afrikan hautavajoama alkaa Hermonin rinteiltä ja Libanonin vuoristoista, kulkee Jordanin yläjuoksua Kinneretin järvelle, sieltä Jordanin alajuoksua Kuollelle merelle.

Kuolleen meren eteläpuolelta, maailman matalimmasta paikasta noin 400 metriä merenpinnan alapuolella, alkaa pitkä hiljainen parinsadan kilometrin nousu Akaban lahdelle, jossa ovat Eilatin ja Akaban satakamakaupungit.

Sieltä vajoama etenee Punaiselle merelle ja itä-Afrikkaan aina Keniaan asti ja Suurten järvien tuntumaan.

Mannerlaattojen välinen geologisesti nuori ja yhä aktiivinen liitoskohta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:16
Abramin joukot etenevät Israelin pohjoisimman kaupungin Danin ohi Libanonin puolelle asti ajaessaan takaa näitä kuninkaita.

(Raamatun Israel "Danista Ber Shebaan")

Loot pelastetaan.

yllättävän pieni vain on tuo Abramin armeijan koko, joka viiden kuninkaan joukot lyö: 318 miestä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:22
1 Ms 14:17-20

Kun Abram oli paluumatkalla lyötyään Kedorlaomerin ja hänen kanssaan liittoutuneet kuninkaat, Sodoman kuningas tuli häntä vastaan Savenlaaksoon, jota sanotaan myös Kuninkaanlaaksoksi.

Salemin kuningas Melkisedek toi sinne leipää ja viiniä.

Hän oli Korkeimman Jumalan pappi, ja hän siunasi Abramia sanoen:

-- Siunatkoon Abramia
Korkein Jumala,
taivaan ja maan luoja.

Kiitetty olkoon Korkein Jumala, joka antoi sinun lyödä vastustajasi.

Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta saaliista.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:26
Korkein Jumala on El Eljon, joka tunnetaan kanaanilaisista Ugaritin savitauluista Kanaanin pantheonin korkeimapana jumaluutena, taivaallisena kuninkaana.

Melkisedeq tarkoittaa "Kuninkaani on vanhurskas"

Salem tuskin on Jerushalaim, urushalim vaan Jordanin laaksossa jossain Kinneretin eteläpuolella sijainnut kaupunki.

Melkisedek tuo Abramille leipää ja viiniä!

Abram antaa Melkisedekille kymmenykset saaliistaan.

Hyvin merkillinen ja mieliinpainuva kohtaaminen, josta on paljon kirjoitettu sekä juutalaisten että kristittyjen parissa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:29
Mutta tämän hengellisen jakson jälkeen palataan taas maallisiin, saalista on paljon ja sitä on nyt jaettava. Tilanne kehittyy mielenkiintoisella tavalla:

1 Ms 14:21-24
Sodoman kuningas sanoi Abramille: "Anna minulle ihmiset. Karjan ja tavaran voit pitää itse."

Silloin Abram sanoi Sodoman kuninkaalle: "Minä nostan käteni Herran, Korkeimman Jumalan, puoleen, joka on luonut taivaan ja maan, ja vannon: minä en ota mitään sinun omaasi, en edes langanpätkää tai sandaalinhihnaa. Silloin et voi sanoa: 'Minä olen tehnyt Abramista rikkaan.'

Minä en tahdo mitään sen lisäksi, mitä palvelijani ovat syöneet ja mikä kuuluu niille miehille, jotka seurasivat minua. Myös Aner, Eskol ja Mamre saakoot oman osuutensa."

(kulut pois)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:39
Abram käyttää tällaisia sanoja puhuessaan Sodoman kaupunkivaltion kuninkaalle:

"Minä nostan käteni Herran, Korkeimman Jumalan, puoleen, joka on luonut taivaan ja maan, ja vannon..."

Hän tunnistaa siis Melkisedekin Korkeimman Jumalan pappeuden ja sanoo, että tämä maan ja taivaan Luoja on hänen Herransa, JHVH.

Heprealaiskirjeen kirjoittaja pani tämän pyhän Raamatun kohdan tarkoin merkille

Huomaamme näin, että Kedorlaomeriin ja hänen ystäviinsä paremmin tutustumisella on kristityllekin aivan oma merkityksensä!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:41
Hep 7:1-3

Tämä Melkisedek oli Salemin kuningas ja Korkeimman Jumalan pappi.

Kun Abraham oli paluumatkalla lyötyään kuninkaat, Melkisedek tuli häntä vastaan ja siunasi hänet, ja Abraham antoi hänelle kymmenykset kaikesta saaliistaan.

Hän on ensinnäkin "vanhurskauden kuningas", mitä hänen nimensä merkitsee, ja lisäksi Salemin kuningas eli "rauhan kuningas".

Hänellä ei ole isää, ei äitiä eikä sukuluetteloa, hänen elinpäivillään ei ole alkua eikä loppua.

Hänet on kuvattu Jumalan Pojan kaltaiseksi, ja hän pysyy pappina ainaisesti.

--------
Melkoinen tulkinta!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:45
Ja näin jännästi heprealainen katselee tuota ikivanhaa kertomusta pappeuden, siunauksen ja kymmenysten näkökulmasta:

Pankaa merkille, kuinka suuri hän on: kantaisämme Abrahamkin antoi hänelle kymmenykset, parhaimman osan sotasaaliistaan.

Niiden Leevin jälkeläisten, jotka on asetettu papeiksi, tulee lain käskyn mukaan kerätä kymmenykset kansalta, omilta veljiltään, jotka hekin ovat Abrahamin jälkeläisiä.

Mutta Melkisedek, joka ei ollut heidän sukuaan, otti kymmenykset Abrahamilta ja siunasi hänet, vaikka Abraham jo oli saanut Jumalan lupaukset.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:45
Kiistatontahan on, että siunauksen antaja on korkeampiarvoinen kuin siunauksen saaja.

Edellisessä tapauksessa kymmenyksiä keräsivät kuolevaiset ihmiset, jälkimmäisessä kymmenykset otti mies, joka kirjoitusten todistuksen mukaan elää aina.

Jopa Leevikin, kymmenysten kerääjä, joutui Abrahamin välityksellä tavallaan maksamaan hänelle kymmenykset.

Hänhän oli vielä esi-isässään Abrahamissa, kun Melkisedek tuli Abrahamia vastaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:50
heprealainen miettii tätä pappeuden asiaa, joka ei hänelle ole mikään sivuasia vaan aivan ydinkysymys siitä, mikä Jeesuksen Kristuksen asema on taivaallisessa jumalanpalveluksessa Raamattujen mukaan. Ajatuksenkulku on jännittävää:

Jos jo Leevin heimon pappisvirka, josta Israelin kansalle on annettu säädökset laissa, olisi johtanut täydellisyyteen, mitä tarvetta olisi ollut sanoa, että vielä tulee uudenlainen pappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta, ei Aaronin?

Jos pappisvirka muuttuu, muuttuu välttämättä myös laki.

Se, josta tässä on puhe, kuuluukin aivan toiseen heimoon, jonka jäsenistä ei yksikään ole toimittanut alttaripalvelusta.

Kaikkihan tietävät, että meidän Herramme on noussut Juudan heimosta, eikä Mooses ole puhunut mitään sille kuuluvasta pappeudesta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:52
Missä, hyvä Apollon (jos tämän kirjoitit, kuten mm Luther arveli) tuommoista on sanottu Raamatussa, ei ainakaan lukemassamme 1 Ms 14?

"Asia käy vielä selvemmäksi silloin kun virkaan astuu uudenlainen pappi, joka Melkisedekin tavoin ei ole saanut virkaansa inhimillistä syntyperää koskevan lain käskyn mukaan vaan häviämättömän elämänsä voimasta.

Hänestä kirjoitukset todistavat:
-- Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta.

Näin kumotaan aikaisempi määräys, koska se oli heikko ja hyödytön: eihän laki tehnyt mitään täydelliseksi. Sen tilalle me olemme saaneet parempaa: toivon, joka antaa meille uskalluksen lähestyä Jumalaa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:53
On myös otettava huomioon Jumalan vala. Leevin heimon miehistä tuli pappeja ilman sitä, mutta tämän toisen pappeus vahvistettiin valalla, näillä sanoilla:

-- Herra on vannonut valan eikä sitä peruuta: sinä olet pappi ikuisesti.

Tästä näemme, kuinka paljon vahvempi on se liitto, jonka takaajana Jeesus on.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:55
no jo on pitkäjänteistä ajattelua, mietimme, mitä tämä lopultakaan meitä koskaa kristittyinä ja modernin ajan ihmisinä, Melkisedekin pappeus ja Kedorlamer et co:

"Muiden pappien määrä on jatkuvasti kasvanut, kun kuolema on estänyt heitä pysymästä virassaan.

Mutta Jeesus pysyy ikuisesti, hänen pappeutensa on muuttumaton.

Siksi hän pystyy nyt ja aina pelastamaan ne, jotka hänen välityksellään lähestyvät Jumalaa.
Hän elää iäti rukoillakseen heidän puolestaan."
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 12:56
Juuri tällaisen ylipapin me tarvitsimme. Hän on pyhä, viaton ja tahraton, hänet on erotettu syntisistä ja korotettu taivaita korkeammalle.

Toisin kuin muiden ylipappien, hänen ei tarvitse päivittäin uhrata ensin omien syntiensä ja sitten kansan syntien sovittamiseksi. Hän on antanut kertakaikkisen uhrin uhratessaan itsensä.

Laki tekee ylipappeja ihmisistä, jotka ovat heikkoja, mutta lakia myöhemmin vannottu vala nostaa ylipapiksi Jumalan Pojan, joka on saavuttanut ikuisen täydellisyyden.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 13:00
Tämä Jeesuksen ylipappeutta koskeva kohta Raamatussa, joka vetoaa Abrahamin ja Melkisedekin kohtaamiseen, on niin kuninkaallinen ja juhlava, etteivät edes Englannin kuninkaan kruunajaiset vedä kaikkine perinteineen sille vertaa!

Totisesti suuri on meidän Ylipappimme, joka on uhrin toimittanut ja joka rukoilee edestämme.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 13:02
Eipä ole pikkuruinen tuo psalmikaan, johon heprealaiskirjeen kirjoittaja viittaa, se on Israelin kuningasten kruunajaisista!


Psalmi 110

Kuninkaan kruunajaispsalmi

Daavidin psalmi.
Herra sanoo minun herralleni:
"Istu oikealle puolelleni.
Minä kukistan vihollisesi,
panen heidät jalkojesi alle,
korokkeeksi valtaistuimesi eteen.

Herra, Siionin valtias,
ojentaa sinulle hallitsijan sauvan.
Ulottukoon sinun mahtisi
myös vihollistesi yli!

Nyt sinulla on valta, kansasi seuraa sinua yhtenä miehenä. Pyhillä vuorilla minä sinut synnytin, sinä synnyit kuin kaste aamuruskon helmasta."*

Näin on Herra vannonut, eikä hän valaansa peruuta: "Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta."

Herra on sinun oikealla puolellasi.
Kun hän vihastuu, hän murskaa kuninkaat.
Hän tuomitsee kansat: kaikkialla on ruumiita, joka puolella on katkottuja päitä.

Kuningas juo purosta matkansa varrella. Voittoisana hän kohottaa päänsä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 13:06
Tähän psalmiin meidän Herramme Jeesus itse viittasi keskustellessaan kansansa Raamatun oppineiden kanssa. He olivat kyselleet yhtä ja toista "terävää" ja saivat nyt itse mietittäväkseen Jumalan Sanaa, ja heiltä meni ns. sormi suuhun:


Mt 22:41-46
Fariseusten ollessa koolla Jeesus kysyi heiltä: "Mitä te ajattelette Messiaasta? Kenen poika hän on?" He vastasivat: "Daavidin."

Silloin Jeesus kysyi: "Miksi Daavid sitten Hengen innoittamana kutsuu häntä herraksi? Hän sanoo:

-- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle.

Jos kerran Daavid sanoo Messiasta herraksi, kuinka Messias silloin voi olla hänen poikansa?"

Kukaan ei pystynyt vastaamaan hänelle, eikä yksikään siitä päivästä lähtien enää rohjennut kysyä häneltä mitään.
 
 Kirjoittanut: Rami, 16.07.2007 13:25
Mikolla on kova vauhti päällä. Palaan vielä Abramin Egyptin matkaan. Ihmetyttää vähän, että sellainen Jumalan mies kuin Abram päästellee tuollaisia puolitotuuksia pelastaakseen itsensä ja "myy" vaimonsa Faraolle.
1. Moos. 12:19 Miksi sanoit: 'Hän on minun sisareni', niin että minä otin hänet vaimokseni? Katso, tässä on vaimosi, ota hänet ja mene."

Toinen merkittävä juttu tästä matkasta oli, että Haagar, joka tulee myöhemmin näyttelemään niin merkittävää osaa uskon- ja maailmankin historiassa joutuu Abramin orjaksi.
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 13:56
joo, on sellainen fiilis saada käytyä läpi ennenkuin lähden matkalle...

juuri tuosta syystä kuin mainitset tämä kertomus on harvoin esillä Abrahamista puhuttaessa ja hänestä tulee liian kiiltokuvamainen, epätodellinen.

tämä palauttaa jalat maanpinnalle, mutta nälänhätää paenneen Abramin hengenvaara on ehkä ollut aivan todellinen.

Jumala tarttui tilanteeseen ja hoiti sen paremmin kuin Abram olisi pystynyt.

Hagarin asema tosiaan myös rapisuttaa vääränlaisen kiiltokuvan ja poistaa pyhimyskehän miehestä, jonka kautta Jumalaa siunaa kaikkia kansoja maanpäällä.

armosta ja rakkaudesta luomaansa ihmistä kohtaan, joista edes uskon isä Abraham ei ole täydellinen.
 Kirjoittanut: MikkoL, 16.07.2007 17:41
Melkisedekin pappeus on kristillisen pappeuden perusta, joka juontaa Kristuksen, ylimmäisen papin virasta.

Heprealaiskirjeen näkökulmasta katsoen Kristuksen kirkossa ei ole leeviläisiä pappeja Aaronin järjestyksen mukaan, vaan Herran Jeesuksen Kristuksen pappeja Melkisedekin järjestyksen mukaan.

on hienoa että Melkisedek toi Abramille leipää ja viiniä

mikäpä sen hienompaa taustaa Herran pyhälle ehtoolliselle, kun pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan tuo leipää ja viiniä Jeesuksen sanan mukaan, Uuden liiton aterian.

Sillä Uudella liitolla on hyvin syvät juuret ja tausta Vanhassa liitossa. Näin on Jumalan Pyhä Henki hyväksi nähnyt meille Sanan antaa.

1 comment:

  1. Aabrahami esi-isät ovat Ham ja Shem, molemmat Alice Linsley-kertomukset netissä Just Genesis, index of topics at Just Genesis, kysymys oli intermarried

    ReplyDelete